18 okt 2019

Groen - Hart voor Beerse kiest resoluut voor veilige fietspaden

Oosteneinde, verbinding brug vier met Merksplas, krijgt een nieuw wegdek. De gemeente wil hier dure fietssuggestiestroken aanbrengen. Wij vinden dat geen goed idee.

Waarom?
Het doel van een fietssuggestie-strook is het optisch versmallen van de rijbaan en het aanduiden van de positie van de fietser. Dat zou een groter gevoel van veiligheid voor de fietser moeten betekenen.

​Waarom zeggen wij nee?
Groen-Hart voor Beerse heeft hier ernstige bedenkingen bij. De fietser is absoluut niet gebaat bij dergelijke stroken. Die geven enkel een vals gevoel van veiligheid.

De fietssuggestiestrook maakt immers deel uit van de rijbaan, ze biedt geen fysieke bescherming aan de fietser. De tweewieler fietst gewoon op een duur, geverfd stukje rijweg, hopend op een voorzichtige automobilist.

Fietssuggestiestroken hebben trouwens geen enkele juridische basis, ze zijn niet opgenomen in het verkeersreglement.
Het is dus helemaal geen fietspad maar gewoon een gekleurd stuk rijbaan, waar je met een auto over mag rijden en waarop je mag stilstaan of parkeren.

Op mobielvlaanderen.be lezen we: "Indien parkeren wordt toegelaten op de fietssuggestiestrook verliest deze zijn nut." En: "Fietssuggestiestroken zijn geen alternatief voor fietspaden."
​het kan anders
Het aanleggen van de fietssuggestiestroken in de straat Oosteneinde wordt geraamd op
40 000 euro. Dat is geld dat we veel beter kunnen investeren in effectieve fietspaden, die wel de nodige veiligheid bieden voor de kwetsbare fietsers.

Lief Swaans
lid BCSD

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.